Kolb

Kolb siger : Al relevant læring er erfaringsbaseret og dermed også subjektiv.
 (Tager afstand fra det behavioristiske synspunkt)


Piaget har 4 læringsstadier som et barn gennemløber.


Sammenfattende kan man sige om de 3 modeller :
Læring forstås bedst som en proces, og ikke et som et resultat.
Begreber udledes og modificeres af erfaringen.
Der findes ikke to tanker der er ens, fordi erfaring spiller ind.

Freire :

Al læring er genlæring fordi hver elev går til undervisning med nogle forudfattede idéer. Nye idéer skal måske introduceres, men gamle idéer skal måske også ændres eller nedbrydes.


Der er altid et forhold mellem personen og omgivelserne i erfaringsbaseret teori. Objektive betingelser møder subjektiv erfaring.










Gruppediskussion 10. marts

Fordi elever lærer forskelligt, er vi som lærer også nødt til at afprøve forskellige undervisningsmetoder, så vi rammer bredest muligt.
Læreren skal bringe eleverne mere i spil, fordi læring er en meget social proces, og almindelig skole er kedeligt.
Problemet med den socialkonstruktivistiske tilgang er, at hvis eleverne er svage og ikke er til at trække noget ud af. Så kalder det næsten på læreren, at han blander sig for at få dem i gang. Hel elevstyret læring uden lærerstyring er ikke altid lykken.
Jeg prøvede den e-didaktiske overvejelsesmodel af i et socialkonstruktivistisk perspektiv og konstaterede ved efterfølgende formativ evaluering, at de stærke grupper havde fået mest ud af opgaven. Svage elever, som var i en gruppe med nogle mere stærke, fik også noget ud af det. En ren svag gruppe fik ikke produceret meget.
Det er vigtigt, at læreren danner homogene grupper. Jeg lod dem selv danne grupper.
Ved formativ evaluering sammen med eleverne : Eleverne har måske haft haft angst for at kritisere læreren.

Hanne spørger gruppen (vores arbejdsspørgsmål) : Er man mere autonom, når man deltager i en socialkonstruktivistisk læringsproces? SVAR : Autonom var et forkert ord at bruge. Jeg mente blot, at eleverne havde mere medbestemmelse og kontrol i læreprocessen, men samarbejdsevner er selvfølgelig stadig vigtige, fordi 4 autonome elever ikke bliver til en god gruppe.

Eleverne kommer med meget forskellig digital habitus. Kan påvirke drivkraften negativt.
Mit spørgsmål : Hvad kan jeg gøre som lærer for at fremme god digital dannelse?

Comments