1. vejledning (Foreløbig synopsis - tanker til min praktikumudfordring)


Situation og problemstilling

Jeg underviser på EUX, merkantil retning. Jeg har en voksenklasse i engelsk B med 22 elever fra 18 til 35 år. Eleverne generelt er gode til at arbejde selv og læse, men kan være mere utrygge/urolige ved plenumgennemgang. Det er typisk de samme 5, der rækker hånden op og tør tale engelsk i plenum. Prøver jeg at kigge mig selv i spejlet, kan jeg konstatere, at min undervisning generelt nok er (for) lærerstyret. Jeg valgte områdefaget ”digitale teknologier” fordi jeg vil lære at bruge flere digitale værktøjer i min undervisning, som (delvist) kan erstatte min for lærerstyrede undervisning, og fordi jeg vil nedbryde min indbyggede skepsis over for digitaliserings indtog i undervisningen. Samtidig har jeg oplevet jeg, at et stigende antal timer på vores skole bliver gjort virtuelle (dette gjaldt også inden coronaen gjorde sit indtog), hvilket igen kalder på et behov for at erstatte lærerens fysiske tilstedeværelse ved inddragelse af digitale værktøjer.

Jeg vil derfor nu forsøge mig med en mere socialkonstruktivistisk undervisning ved hjælp af digitale værktøjer. Både digitalisering og socalkonstruktivisme passer desuden godt ind i læreplanens krav om at ”Eleverne skal opnå viden om digitale mediers betydning for kommunikation, så de kan indgå ansvarligt, kritisk og etisk bevidst i globale og digitale fællesskaber.[1]

Læringsteori og Didaktisk model

Digitale værktøjer åbner op for et stort potentiale for socialt fællesskab. Jeg er inspireret af Wengers tanke om, at læring er en social proces og foregår i praksisfælleskaber, som den lærende skaber identitet i forhold til. Tankegangen passer godt sammen med den edidaktiske overvejelsesmodel med fokus på den socialkonstruktivistiske læringsform, ”som er funderet i en opfattelse af læring som værende den lærendes deltagelse i et praksisfællesskab[2]”. Mit udgangspunkt er, at læring må være mere motiverende for eleverne, når den bliver sat i en social ramme uden for meget lærerstyret snak. Inspireret af Illeris læringstrekant, der siger at læring er et samspil mellem indhold og drivkraft, forsøger jeg med min socialkonstruktivistiske tilgang at få eleverne mere på banen og øge deres drivkraft.

Jeg vil planlægge og gennemføre et virtuelt undervisningsforløb, som er socialkonstruktivistisk anlagt, hvor eleverne skal kunne arbejde og kommunikere selv i grupper ved hjælp af digitale værktøjer (f.eks. Google Docs). Eleverne skal endvidere have mulighed for at lave læringsprodukter via screenomatics.

Valg af Digitale Værktøjer

Google Drive (herunder Google Docs)
Laptop/smartphone/videokamera

Spørgsmål til 1. vejledning

Hvad skal mit digitale produkt være?
Skal jeg kort præsentere opgaverne jeg stillede eleverne til eksamen ?
Er det ok, at jeg til eksamen præsenterer resultaterne af mit forsøg med digitale værktøjer og hvad jeg efterfølgende har gjort? Altså går i dybden med hele processen, som jeg har haft i mine eksperimenter med digitale værktøjer?

Comments