Ekspertgruppe, 45 min. - TPACK
http://matt-koehler.com/tpack2/tpack-explained/
På dansk :
http://matt-koehler.com/tpack2/tpack-explained/
På dansk :
Hvad kendetegner modellen? De 3 elementer om viden rører ved hinanden og er dermed gensidige afhængige. De felter der rører hinanden udgør 4 felter.
Fagfaglig : Hvad kan mit fag? Hvad siger bekendtgørelsen?
Pædagogisk OG didaktisk: Viden om læring og dannelse. Handler om HVORDAN. Hvordan vil jeg kigge på opdragelse ? Hvordan vil jeg .... ?
Her har læreren metodefrihed.
Teknologisk : Hvordan håndterer man læringsteknologier? Dette elementer understøtter og er partner til de 2 andre elementer. Den er kommet meget i fokus og er derfor interessant.
Læremiddelfaglig : Hvordan bruger vi vores teknologiske og fagfaglige viden til at vælge læremiddel? Hvordan kan man præsentere indhold af faglig karakter, når det bliver digitaliseret?
Fagdidaktik : Den pædagogiske og didaktiske viden. Hvad for nogle strategier skal læreren anvende, og hvilke forudsætninger har eleverne? Hvordan skal indholdet struktureres? Heri medregnes alt old-school pædagogik minus teknologi.
IT-didaktik : Præciserer koblingen mellem teknologisk og pædagogisk viden. Hvordan kan teknologi kvalificere forskellige arbejdsformer? F.eks. nye måder at bruge IT arbejde med projekter på.
Digitalt didaktisk design (midten hvor alle 3 elementer mødes) : Alle 3 elementer mødes i en kontekst, hvor det giver mening. Man får skabt en helt ny måde at undervise på.
De 3 elementer (7 elementer om man vil) har forskellig vigtighed alt efter kontekst. Fokus afhænger af om det er f.eks. folkeskole 2. klasse eller voksne elever?
Fagfaglig : Hvad kan mit fag? Hvad siger bekendtgørelsen?
Pædagogisk OG didaktisk: Viden om læring og dannelse. Handler om HVORDAN. Hvordan vil jeg kigge på opdragelse ? Hvordan vil jeg .... ?
Her har læreren metodefrihed.
Teknologisk : Hvordan håndterer man læringsteknologier? Dette elementer understøtter og er partner til de 2 andre elementer. Den er kommet meget i fokus og er derfor interessant.
Læremiddelfaglig : Hvordan bruger vi vores teknologiske og fagfaglige viden til at vælge læremiddel? Hvordan kan man præsentere indhold af faglig karakter, når det bliver digitaliseret?
Fagdidaktik : Den pædagogiske og didaktiske viden. Hvad for nogle strategier skal læreren anvende, og hvilke forudsætninger har eleverne? Hvordan skal indholdet struktureres? Heri medregnes alt old-school pædagogik minus teknologi.
IT-didaktik : Præciserer koblingen mellem teknologisk og pædagogisk viden. Hvordan kan teknologi kvalificere forskellige arbejdsformer? F.eks. nye måder at bruge IT arbejde med projekter på.
Digitalt didaktisk design (midten hvor alle 3 elementer mødes) : Alle 3 elementer mødes i en kontekst, hvor det giver mening. Man får skabt en helt ny måde at undervise på.
De 3 elementer (7 elementer om man vil) har forskellig vigtighed alt efter kontekst. Fokus afhænger af om det er f.eks. folkeskole 2. klasse eller voksne elever?
Arbejdsspørgsmål :
Hvilke elementer i modellen er særligt interessante i jeres optik?
Hvilke elementer i modellen er særligt interessante i jeres optik?
Hvor kan I med fordel anvende
modellen?
Hvilke udfordringer ser I ved
modellen?
At bruge den teknologiske del gnidningsløst.
At bruge den teknologiske del gnidningsløst.
Comments
Post a Comment