Refleksioner fra min daglige undervisning (praktikumudfordring?)

Min praktikumudfordring

Vores skole lægger i stigende grad op til mere virtuel undervisning i stedet for at vi aflyser undervisningen  / finder vikar. Fint nok, men hvordan tilrettelægger jeg bedst den virtuelle undervisning,  så lærerens fysiske tilstedeværelse bedst muligt kan undværes? Jeg har ingen vejledning fået heri, og ingen procedurer fundet. Min chef har blot oplyst, at det er et krav ved virtuel ud, at eleven kan komme i kontakt med læreren og på en eller anden måde dokumenterer, at han har lavet noget i de virtuelle uv (f.eks. uploader en aflevering i lecto)

 Fremtiden byder nok på mere virtuel undervisning,  så jeg kan lige så godt kaste mig i i det og bruge digitale værktøjer mest muligt.

Hvordan tilrettelægger jeg bedst den virtuelle undervisning,  så min manglende fysiske tilstedeværelse i klasserummet bedst muligt kan undværes?

Hvilke digitale teknologier er velegnede erstatninger for mig?
Kan jeg få inspiration i en didaktisk model? (Tpack eller Den E-didaktiske Overvejelsesmodel) Hvordan ser modellen ud i forhold til min praksis?

Bonus : En veltilrettelagt digital undervisning gør det også nemmere for en vikar at træde i mit sted, f.eks. ved akut sygdom, hvor vikaren ikke har nået at forberede sig.





Andre tanker :
Kvantitative (uv-opgaver) er nemmere at behandle for en computer end kvalitative, som især kræver menneskelig stillingstagen.´

De sociale aspekter mangler i digitale teknologier (face-face, kropssprog m.m)


I mine studiedage vil jeg kigge på :
den  Den E-didaktiske Overvejelsesmodel

René taler om KUA Corsera - internetforløb, som hele verden samarbejder om
https://nyheder.ku.dk/alle_nyheder/2013/2013.2/koebenhavns_universitet_partner_i_ny_platform_for_online_undervisning/


Comments