Didaktik 2.0


Hernæst inddrages Qvortrup, der taler om videnshierarkier, meget a la Blooms taksonomi.



At drive skole handler dybest set om at rette en didaktisk opmærksomhed mod bestemte ressourcer og aktiviteter.

Videnprodukt 2.0 = Et remix af :
- Elevens eget indhold
- Indhold, som andre har produceret (eleven har hentet indholdet fra f.eks. nettet eller har fået materiale fra læreren)

Vidensprodukter indgår således i et social fælleskab. De kan indgå i videndeling.

Lærerens evaluering af elevens vidensprodukt :
- Kan eleven anvende faglig viden i forskellig kontekster ?
- Hvordan var kvaliteten af elevens deltagelse i de forskellige vidensudviklende processer?

Eleven skal have 3 kompetencer :
- Informationskompetence : at kunne søge, validere og vurdere informationer
- Didaktisk kompetence : at kunne vurdere om den fundne information på nettet er relevant i forhold til den opgave, læreren har stillet. Kan informationen didaktiseres? (Dette er svært for mange elever)
- remedieringskompetence : at kunne remixe informationerne. (Undgå plagiat m.m. På samme måde som når musikere bruger samples til at komponere ny musik)

Summativ evaluering : Eleven bør ikke kun evalueres på resultatet, men også på processen, f.eks. via blogskrivning, portfolio.

Lærerens stilladseringsstrategi : Overvejelser om, hvor meget læreren skal støtte eleverne i at finde ressourcer, f.eks. på forhånd give eleverne links, som læreren selv har udvalgt.

Comments